Bo Bedre / BoligPluss-logoer

torsdag 6. desember 2012

Kaldt!


Den siste uken har det virkelig vært kaldt ute, 
og inne har vi brukt peisen - mye. 

Da vi flyttet inn her var peis en av de tingene som stod høyt på 
prioriteringslisten, samtidig var det noe av det mest utfordrende å løse.
..pipeløpet var plassert "feil" i forhold til hvordan jeg hadde sett for meg at
det skulle se ut, og det sier seg jo selv at en ikke kan gjøre noe med akkurat det;-)







Derfor er det så gøy at noe av det jeg har fått mest kommentarer og spørsmål om
er nettopp hvordan vi har bygget opp peisen, og hva som er brukt for å få
den overflaten den har. Nok til å lage ett eget innlegg om den : )









Pipeløpet er til høyre på bildet over, omrammingen rundt peisinnsatsen og 
vedoppbevaringen er laget av siporexblokker som er skåret til og murt opp. 

Alt ble smurt inn med flislim for å tette, så pusset med grovpuss  - og finpuss 
til slutt. Så gjorde ikke vi mer med overflaten enn å ha på ett bindemiddel slik 
at det ikke skulle støve hver gang vi tok på den. ..og her var det nok en 
gang ikke jeg som stod for utførelsen, men min kjære mann. 
(Påkobling av røykrøret til pipeløpet ble gjort av murer.)




Foto Elisabeth


Dette er en av løsningene jeg kanskje må ta med meg 
videre i nytt hus, er ikke lei enda i hvertfall :-)


Fin torsdag!




When we moved in here four years ago one of the must-haves
was a fireplace. It was a challenge to figure out the design,
but I´m very pleased with the idea I came up with and how it turned out.




20 kommentarer:

  1. It look so nice and cozy! Have a very nice day! ♥ Esther

    SvarSlett
  2. Den peisen din har har jeg vært inne og sett på tusen ganger på instagram. Jeg har lyst på en eller annen liknenede variant selv. Men finner liksom ikke helt ut hvor vi skal ha peis eller vedovn... har foreløpig ikke pipe i nyhuset, så vi må ha stålpipe i en eller annen variant. Din peisløsning er uansett på topp 1 hos meg!! ha en flott dag, ELisabeth. Bli alltid så glad når det er nye innlegg på bloggen din! Klem Line

    SvarSlett
  3. Peisen deres er helt nydelig! Digger det røffe utseende, og plassen dere har satt av til ved. Ser utrolig tøft og vakkert ut på en gang!

    Ønsker deg en fin desemberdag, Elisabeth
    Fine ønsker du har satt opp hos hviit. Minnet meg på at jeg skal lage et slikt innlegg selv:))

    Er det like kaldt hos dere som hos oss. Nå er det ni minusgrader. Brr. Men deilig også. Akkurat slikt vintervær jeg elsker!

    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. Ååå, fantastisk fin!!!!!!!! Det ser sååå koselig ut gjennom hos deg, altså :)

    SvarSlett
  5. En lekker peis dere har! Jeg ville også ha en slik finish på vår, men tror nok at en misforståelse mellom mureren og meg gjorde at det ikke ble en vellykket finish.. Det ble mur, men altfor mørk og så dryssa det mur hver gang vi kom borti. Vi malte den grå, men fargen ble helt feil! Jeg har nå malt den med kalkmaling fra Pure & Original (river silt) og den er perfekt! Matt og fin og i murfarge :) Jeey! (Bare et tips tilfelle... )

    SvarSlett
  6. Den peisen deres er virkelig lekker!! Og nå i denne kulden misunner jeg dere, gleder meg til å få hus med peis. Det er så koselig både med den spesielle varmen den kommer med og ikke minst knatringen. :) Fin dag til deg ønskes!
    klem

    SvarSlett
  7. Hei, HElt enig med deg - det beste med vinteren er jo å fyre i peisen:-)juleklem Siv:-)

    SvarSlett
  8. Lovely!
    I love your blog.
    Maybe you want we follow each other?
    xoxo
    Nina

    SvarSlett
  9. Den er sååååå kul!! Håper jeg får sånn løsning en gang :)

    SvarSlett
  10. Peisen deres er lekkert!!
    Og det finnes jo ikke bedre enn fyr i peisen en kald kveld ♥

    Og du, forbered deg på at det er kaldt i din nye hjembygd, hehe:))

    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  11. Peisen din er knallflott! Den har verkeleg personlegheit og gjer seg nok veldig i heimen dokka :)
    Det er så kosleg å fyre i peisen desse kalde dagane!:)

    SvarSlett
  12. Fantastisk lekker peis!!
    Tusen takk for pepperkakeoppskrift snille du:) Nå må jeg bare huske å kjøpe inn det jeg trenger imorgen for på lørdag braker det løs:)
    Ha en flott kveld!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  13. Underbara bilder.. Lovely
    Gillar allt. Verkligen allt.
    Kram Eva

    SvarSlett
  14. Hei Elisabeth, nydelig peis dere har laget....elsker det rue looken på den, og kontrasten med bjelkene som myker opp det røffe. Kan tenke meg på samme måten at det litt trist og forlate en slik fin leilighet som dere har....men er sikker på dere kommer til og få det like fint i det nye huset. Selv om det tar tid før du får det slik du vil ha;);) Fin helg til deg, nå er det ikke mange timene før jeg er ferdig på jobb. Juhu...God helg.

    SvarSlett
  15. Hei Elisabeth,
    What a wonderful designed fireplace. I love your interior style. Here in Germany near Frankfurt it's also very cold.
    Have a nice weekend.
    Christine

    SvarSlett
  16. Den er lekker, som resten av leiligheten:) blir spennende å følge deg over i nytt hus! God helg:)

    SvarSlett
  17. Flott peis!
    Hva har dere på gulvet foran peisen?

    SvarSlett
  18. Tuuusen takk for at du delte peisinfo/bilde :-) er straks ferdig med en lignende peis, men jeg hadde tenkt å male den hvit...helt til nå!! takk og god jul :-D

    Linn

    SvarSlett
  19. Elsker bloggen og bildene dine!! Og peisen!:-) Jeg er i gang med å pusse opp peis m/mer, kan jeg spørre om hvilket merke peisen er og hva den kostet? Veldig fin:-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger
igjen noen ord hos meg ♥
Det gjør meg glad!